Blog,  Koken

Ik ben een flexitariër!! Flexi-watte? Ja, flexitariër!

Flexitariër: een term die ik zelf nog niet zo lang ken, een paar maanden nog maar. Ik had al gehoord van vegetariërs: die eten niets van vlees, veganisten: die eten niets van dierlijke afkomst. De term  flexitariër is tamelijk nieuw voor mij. Een flexitariër of parttime vegetariër is iemand die bewust 1 of meerdere dagen per week geen vlees eet.

En sinds enkele maanden leven wij zo: wij eten minstens 3 keer per week vegetarisch. Onze dochters en ik eten zelfs vaker. Als ik eerder had geweten dat vleesvervangers zo lekker waren, dan waren we er al veel langer aan begonnen!

Een stap die ik al van kleins af aan wou nemen.

Hoewel het beestje toen nog geen naam had, wou ik vroeger al minder vlees eten. Meer dan eens vroeg ik thuis of ik minder vlees mocht eten. Met lange tanden at ik een vierde van een hamburger, spuwde ik stiekem het velletje van de worst uit in de wc of propte ik stukjes vlees door de afvoer.

Ik heb er echt altijd al een gruw aan gehad: aan het kleine harde brokje in mijn schelletje boterhamworst. Een klein stukje bot in het gehakt was genoeg om mijn maag te laten keren en gewoon totaal geen honger meer te hebben. En het stukje kalkoenfillet dat ik aansneed en er duidelijk een stuk ader waar nog wat bloed uitliep maakte me kotsmisselijk!

Flexitariër worden, hoe begin je eraan?

De recepten die ik vaak lees waarin vlees wordt vervangen door granen en noten… neen, das mijn ding niet. Ik heb het gevoel dat ik iets tekort heb liggen op mijn bord. Ik had geen verzadigd gevoel wat ervoor zorgde dat ik ’s avonds nog vanalles begon te snoepen. Hoe ongezonder hoe liever! En ja, het kan goed zijn dat het tussen mijn oren zit, maar intussen zit ik wel met het hongergevoel. Gedachten of niet…

Lang leve de vleesvervangers!!

Ik moet zeggen dat vleesvervangers de stap naar het minder vlees eten een stuk makkelijker heeft gemaakt. Je blijft eten zoals je gewoon bent: aardappelen, pasta of rijst met groenten en dan een stukje vlees(vervanger). Sommige vleesvervangers smaken echt wel even lekker, maar ik kan ze met meer smaak eten wetende dat er geen vlees in verwerkt is. 3 keer per week vleesvervangers eten, eens werken met kazen als Halloumi, Feta of mozarella of gewoon simpel een eitje eten… Flexitariër worden is heel simpel!

⇒Mijn spaghetti bolognese maak ik op exact dezelfde manier klaar… maar dan gewoon zonder gehakt. Ik braad enkel nog wat gehakt voor mij man, maar de rest van het gezin eet de bolognese saus met enkel veel groenten.

⇒ vegetarische wokreepjes ter vervanging van kippenreepjes zijn ook heel makkelijk.

Zijn vleesverangers dan niet duurder?

Ja, dat was ook mijn vraag. Ik kocht eerst vleesvervangers in een bio winkel, en daar is een groot deel van de vleesvervangers echt wel duur! Maar je kunt vleesvervangers ook in de gewone supermarkt kopen, dat kan al een pak schelen in geld! Wij kopen graag de vleesvervangers van Boni, het huismerk van de Colruyt. Helemaal niet duur, maar wel echt lekker! Iedereen in ons gezin eet het graag.

Let wel op!!

De zogenaamd vleesvervangers eet je beter niet dagelijks! Ze bevatten veel zouten en ze bevatten niet alle voedingsmiddelen die ons vlees kunnen vervangen! Elke dag vlees is niet gezond voor ons,  maar deze vleesvervangers zijn het ook niet. (BronZoals met alles van voeding telt ook hier: eet alles met mate en overdrijf niet. (behalve groenten dan 😉 )

En jullie? Eten jullie wat minder vlees? Of helemaal niet meer? Of ga je nog een stap verder en eet je veganistisch?

 

 

 

Please follow and like us:

11 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *