ADD,  Blog,  Lifestyle

Persoonlijk | Terug naar de psycholoog. #selfcare

Ja hoor, het is weer zover. Mensen die mij al langer volgen weten dat ik ADD heb, en mede hierdoor al 2 keer in een depressie heb gezeten. Hiervoor moest ik beide keren naar een psychiater en psycholoog en nam ik telkens meer dan een jaar antidepressiva. Sinds ik thuisblijfmama ben heb ik geen last meer gehad van depressies, maar dat wil niet zeggen dat alles nu op rolletjes loopt. ADD hebben blijft lastig, ook al ga ik niet meer gaan werken. Het ordenen van mijn gedachten lukt zo goed als niet, en ik schiet zo snel in stress hierdoor.

Even een (herfst?)dipje.

Sinds voorbije zomer zit ik terug in een negatieve spiraal als het gaat over slapen. Hierover heb ik toen deze blog geschreven. Door veranderingen in ons leven heb ik wat in een paniekerige en stressvolle situatie gezeten. Dit heeft weken aangesleept en mijn slaapprobleem raakt maar niet opgelost. Met 2 of 4 uur slaap per nacht ben ik overdag vaak een wrak. Ik raak alleen niet meer uit deze negatieve spiraal. Ik moest dus hulp gaan zoeken voordat ik er terug helemaal door zit. En daar schaam ik me ook niet voor. Ik ging naar de huisarts en ik kreeg pillen voorgeschreven om in te slapen en een afspraak bij de eerste-hulp psycholoog.

Photo by Acharaporn Kamornboonyarush from Pexels.

Ik heb een lage draagkracht, ben gevoelig en kan moeilijk om met verandering.

Een van de eerste vragen die ik kreeg van de psycholoog was wat ik verwacht van de sessies. Wat de grootste reden is dat ik bij haar terecht kom… Ik moest toch even nadenken en antwoordde toen dat ik echt moet leren omgaan met stress. Dat is ook wat de huisarts me gezegd had. Wat voor vele mensen een kleine verandering is, lijkt voor mij soms een serieuze berg om te beklimmen.

Ik kreeg een opdracht mee van de psycholoog waarbij ik voor een hele week ver moest bijhouden wanneer ik stress krijg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er maar zelden aan denk om het briefje in te vullen. Maar het heeft me wel aan het denken gezet. Ik heb voorbije week amper stress gehad. Als ik al stress heb heeft het vaak te maken met mijn huishouden dat ik maar niet op de rails krijg.

Dus wanneer ik terug ga, zal ik vragen om hulp bij het organiseren van mijn huishouden. DE grootste stressfactor in mijn leven. Want ik krijg er dagelijks mee te maken. Mijn huishouden is een ramp, zo erg dat ik mezelf er zo druk in maak. Ik begrijp zelf niet hoe het komt dat ik er niet raak… Ik ben benieuwd hoe ze me hierbij zal kunnen helpen, ALS het al lukt…

Laten testen op Autisme.

Ik heb al vaker gedacht om me hierop te laten testen… Maar goed, bij een privĆ© psychiater lopen de kosten al snel op tot 250 euro, of misschien zelfs meer. En dat heb ik er niet echt voor over, ik geef liever het geld uit aan onze kinderen of iets voor ons hele gezin. (herkenbaar voor vele mama’s waarschijnlijk) Maar dankzij de psycholoog kreeg ik een adres waarop het gratis, of bijna gratis kan!! Ik ga dus niet langer twijfelen en kijken om een afspraak te maken. Als een psycholoog me niet kan helpen met het huishouden, dan kan ik misschien gepaste medicatie nemen die me kan helpen?

Al neem ik niet graag pillen… als het mij kan helpen om mijn leven (huishouden, blog, vriendschappen, enz…) op de rails te houden, dan heb ik dat er toch voor over… denk ik. Maar goed, dat zijn zorgen voor later. First things first, en dat is mijn slaapritme weer op orde krijgen!

Bron omslagfoto.

 

 

Delen is lief šŸ˜‰

6 Reacties

  • Saar

    Ik hoop dat de psycholoog jou kan helpen. Mijn ervaring met dit soort hulpverlening is alvast heel positief. Ik heb nu nog baat bij de methodes die ik (ondertussen al vier jaar geleden) leerde van mijn psycholoog!

  • Nicole OrriĆ«ns

    Op zich heel waardevol al lijkt me dat je weet waar je stress vooral vandaan komt: het huishouden dus. Mij heeft flylady.net erg geholpen om de boel op poten te krijgen.

    Wel mooi om te lezen dat sinds je fulltime moedert het beter gaat : )

  • Greet

    Als je (nog) niet een autismetest wil of kan doen, kan je misschien wel boeken lezen over vrouwen met autisme. Een heel fijn boek is Mindfullness bij autisme,van Annelies Spek, met tips en trucs juist voor mensen met autisme, geschreven door een autisme bij vrouwen expert. Ook “overprikkeling voorkomen” van Barbara de Leeuw is een praktisch boek van een expert en ervaringsdeskundige.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *