Koken,  Lifestyle

5 tips die je helpen om een maandmenu samen te stellen.

Ik heb veel enthousiaste reacties gekregen op mijn maandmenu. Indien je deze blog hebt gemist kun je die hier terug vinden. Ik kreeg ook meteen reacties als: ‘Hoe doe je dat, ik heb amper inspiratie voor een weekmenu’. Bij deze hoop ik jullie enkele bruikbare tips te geven.

Tip 1: Maak een eigen recepten map aan.

Ik heb sinds enkele jaren een map waarin ik recepten bewaar. Veel kookboeken heb ik niet, ik heb er vroeger wel gehad maar aangezien ik er amper ik bladerde heb ik ze weg gedaan. De meeste recepten haal ik van het internet, uit magazines en uit de reclame folders. Recepten die mij aanspreken probeer ik uit. Valt het recept hier is de smaak, dan druk ik het recept af of knip het uit en deze gaan in mijn map. Ik sorteer alles per thema: soepen, visgerechten, ovenschotels, bakken, …

Tip 2: Maak een groenten en een vleeslijst.

Zo kan je tijdens het maken van je lijst controleren of alle groenten aan bod zijn gekomen, wat goed is om een gevarieerde menu te maken.  Deze lijst zit helemaal vooraan in mijn map.

Tip 3: Hou rekening met het seizoen.

Als je seizoensgroenten gebruikt kun je een pak geld besparen. In de winter kies je al sneller voor een ovenschotel terwijl je in de zomer al sneller eens een slaatje of koude pla zult maken.

Tip 4: Kies voor vast voedingsmiddelen op vaste dagen.

Zo kan je al heel snel een groot deel van je maandschema vast leggen. Bvb: op maandag een ovenschotel, dinsdag pasta, woensdag kip, donderdag vegetarisch, vrijdag vis, zaterdag frietjes en op zondag iets wat lekker snel klaar is of als je net heel graag kookt kun je kiezen voor iets wat meer tijd vraagt. Hou zeker rekening met drukke dagen en kies op die momenten voor iets wat snel klaar is of wat je enkel uit de diepvries hoeft te halen.

Tip 5: Kook eens voor 2 dagen. (of meer)

Dit is ook iets wat ik vaak toepas. Dingen zoals lasagne, bolognesesaus, stoofvlees en voll-au-vent maak ik altijd voor 2 keer. De rest vries ik in en dan heb ik op een andere dag bijna geen werk meer aan mijn eten.

Veel succes, ik hoop dat je er wat aan hebt. Laat zeker weten als je mijn tips hebt geprobeerd.

 

Delen is lief 😉

2 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *